angkor wat

Siem Reap, Kambodja.

sådär, då var angkor wat avklarat.
det är tydligen världens största religiösa byggnad. fast det är ju inte en byggnad utan ett enormt område.
sen finns det ju "världens 7 underverk" och det sägs att detta skulle kunna vara det åttonde. det är byggt före vår tidräkning vilket är sjukt när man tänkter på det.
vi köpte ett tre-dagars pass som man får använda när man vill på en vecka. det kostade 40$.
man kan välja att ta sig dit och mellan de olika delarna på olika sätt. vi valde att cykla dag 1, köpa en tuk tuk en hel dag för 12$ dag 2 och cykla dag 3.

Första dagen
hyrde jag, Daniel, Lina och Mikaela cyklar och drog iväg vid 8.30 snåret. Redan då var det stekande hett. Det tog ungefär en halvtimme att cykla. Området vid angkor wat var så mysigt och sagolikt. Efter en jädrans massa olika tempel drog Lina och Mikaela hem men Daniel var fast besluten om att stå ut "mitt på dagen hettan" (på 38 grader i skuggan) för att sedan se solnedgången. Vi lekte med massa apor som var på tempelområdet och fick en del sköna bilder som ni såklart ska få se sen. Vi cyklade och cyklade sedan, flera mil, och kom försent till att se solnedgången över angkor wat templet (finns ett som heter just angkor wat) så vi cyklade hem i skymningen.

Igår köpte vi en tuk tuk (blev endast 3$/person och då har man en egen förare hela dagen) som hämtade oss 05 på morgonen. Jag frös, för första gången på länge, när vi åkte där i mörkret. Sedan såg vi solnedgången vid angkor wat templet. vi köpte varsin kaffe och fick en stol på köpet. och där satt vi, hur många som helst, och tittade när solen nyvaket irrade upp bakom templet. kändes lite som att vara på bio och se en allt utom action film. sedan såg vi en massa andra tempel och åkte hem när värmen blev olidlig, runt 11.30. vi åt på KFC. jag åt chickaroni. Sen sov vi och gick vi på marknader. det blev en väldigt lång dag.

Idag har vi hyrt cyklar och lagat vår dator (eller ja, inte vi, men vi satt bredvid), badat på svårfunna Aqua (som är en bar med pool) och sedan cyklade vi till angkor wat för att se solnedgången.

Det bästa tror jag är att köpa ett tre-dagars pass och sprida ut det på tre tidiga mornar. Kanske från 7-11 i tre dagar. och sedan bada mitt på dagen i någon hotellpool eller på Aqua, och sedan ta marknader på eftermiddagen/kvällen. Det är extremt mysigt här i Siem Reap. Ett riktigt turisthak. De har en massa stora marknader som är jättefina. På nattmarknaden har de massa fiskmassage. Man stoppar alltså ned fötterna i en pool med massa fiskar som äter död hud.

Imorgon byter vi land, efter en kort tid i Kambodja. Tar en buss till Bangkok, Thailand imorn. Sedan är planen ned till ön Koh Tao för dykcert. Får se om dessa två destinationer får stå för Thailand eller om vi tar Krabi eller nått också.

Hörs i Bangkok.

asiatiska snorisar.

location: Popular guesthouse, Siem Reap, Kambodja

Nu har vi fått hjälp att laga datorn äntligen.
Här är gamla bilder från Laos. Detta är på en utflykt från ön Don det då vi såg delfiner och ett stort vattenfall. Många söta barn som vi lekte med.
Bilderna är tyvärr tagna med canon D10 då vi inte hade den andra med oss.

detta kommer bli en ladyboy. helt klart.

tänk om Sveriges barn kunde vara såhär tuffa...

lite om Laos.

(inget svenskt tangentbort, ska fixa egna datorn snart)

location: Popular guesthouse, Siem Reap, Kambodja

nu kommer en forsenad minilista pa Laos:

- de gar omkring med paraplyer overallt. de till och med cyklar med dem. skydd mot solen?
- det finns nastan bara rosa toapapper i hela landet. flott tycker jag.
- det ar bra mycket dyrare an tex. Vietnam. Jag trodde det skulle vara minst turistigt och minst utvecklat i Laos men det var extremt mycket turister (pa de turistiga stallena) och det var valdigt dyrt jamfort med Vietnam.
- de hade Swedish pizza and bakery och scandinavien bakery.
- folket dar ar valdigt lekfullt och eeeextremt slappa och lata. nar vi paddlade fick vi hela tiden hora guiden saga "relax, 5 min" nar vi fragade hur langt det var kvar. vi lamnade hur manga restauranger som helst nar de tex. efter en timme kunde komma och fraga vad det var man bestallt. suck. sedan var det bara svart nog att acceptera ibland. det sags ocksa att byggfirmor anlitar Vietnamesier for att de inte ar lika lata.
- de har bara trabatar i hela Laos, finns tex. inga vanliga plastkanoter. Vissa foretag tar dock in dem fran Thailand.
- en 640ml ol kostar ca 10kr vilket ar ratt dyrt. finns nastan enbart "beerlao"
-  finns valdigt manga ladyboys.

popular

(ej svenskt tangentbord)

location: Popular guesthouse, Siem Reap, Kambodja

Gillar Siem Reap otroligt mycket battre an Phnom Penh (inte for att det ar jamforbart men anda). Harlig liten stad som bara ar genommysig med restauranger och turistmarknader. Vi bor pa ett jettebra stort guesthouse i ett 30 grader varmt rum. Imorgon ska vi ga upp med solen for att cykla till en del av ankor wat. Vi ska kopa ett tre dagars pass som kostar 40$ (300kr) och vara dar fran soluppgang till kanske 11 pa dagen for sedan blir det for varmt. ser fram emot morgondagen.

jag ar ju lite utav ett snore ibland och har tappat datorn (med vaskan pa fran kanske en halvmeter) och hade oturen att pa- och avsattningsknappen blev intryckt och gar nu inte att satta pa. ar nog inga problem att laga om man har ratt verktyg men vi tankte lamna in den pa service nagonstans men vet inte nar. sa tills det blir det inga bilder har. trakigt trakigt. om det ar nagon som onskar sig nagot nar jag kommer hem sa sag vad? mormor och morfar?

Snart klar med Kambodja. det basta till sist - Siem Reap.

(inga svenska bokstaver)

location: Thai Chong guesthouse, Phnom Penh, Kambodja

"tja, laget? bra tryck?"
Idag aker jag och Daniel ensamma till Siem Reap, den staden som drar folk till Kambodja. Det ska bli maktigt att se ankor wat templena!

Har ar nagra bilder pa ankor wat:

Nu ar planen att vara dar i ca tre dagar for att sedan ta sig till Bankok (thailand) pa billigaste satt. Efter Bakok blir det Ko Tao for att ta dykarcert och sedan far vi se om det blir mer Thailand eller tillbaka till Bankok for att flyga till Malaysia.

Nu ar det bara 2 manader kvar.

en o i en flod i ett land langt bort.

(toppen att just nu nar jag skulle skriva ett langt inlagg har sa gar det inte att stalla in svenskt tangentbord, sitter pa internetcafe, kan ju skriva i alla fall och ga in och andra det nasta gang)

location: Thai Chong guest house, Phnom Penh, Kambodja

For ett tag sedan befann jag mig i Laos, langt ned pa gransen till Kambodja, pa en inte sa stor o i Mekongfloden, narmare bestamt Don Det. Vi paddlade dit fran Pakse. Dar fanns inga bankomater sa vistelsen blev inte sa lang. El fick de bara for ett litet tag sedan med den lilla lampan i var bungalow kunde bara anvandas fran 18 pa kvallen till 06 pa morgonen. Vi bodde for 10 kr per person och natt. Jag hade garna stannat dar lite langre men sa har sag det ut  nar vi var dar:

vi bodde i den som ar langst till vanster. Simon, Josefine och Christian bodde i nummer tre.

vi hade hangmattor...

... och flodutsikt.

rummet bestod av en sang och ett myggnat. nar vi kom fanns inget las och ingen lampa sa det bad vi om.

ungefar sa har sag det ut. det var precis sa att vaskan fick plats pa golvet och slapp ligga i sangen.

vi bara vilade, gick runt barfota och forsokte ata sa billigt som mojligt.

daniel skrev dagbok pa datorn.

toaletten pa garden sag ut sa har. toa till vanster och dusch till hoger. spindelmangden var enorm men jag ar immun mot spindlar nu.

den lilla vagen utanfor sag ut sa har. dammig som satan och barfotavanlig.

tittade man at andra hallet sag vagen ut sa har tills en liten strand dok upp.

bredvid i nagra andra bungalows bodde Paul och Rebecca som ocksa har en reseblogg om nagon ar intresserad (rebeccaochpaul.blogg.se)

jag tyckte det var kul att smygfota folk for i Laos ar det valdigt viktigt att fraga innan man fotar nagon.

en dag nar jag vaknade klockan 07 av tuppar sa var jag kissnodig och tassade upp. det var valdigt tyst men lite livligt i luften anda. i pyamas, barfota, gick jag upp och ut pa den lilla tiometersstigen mot toan och mottes av en tuppfight. jag satte mig och tittade, trott. Sedan kastade jag en pinne pa dem och gick vidare. nar jag skulle tvatta handerna i duschen var den redan upptagen av fageln pa bilden. jag gick tillbaka och tittade ut ned mot floden dar en laokvinna tvattade haret bredvid en bat. satte mig i hangmattan ett tag och bara blundade och lyssnade. sa vill jag vakna varje morgon.

vissa bungalows pa on hade roliga namn.

sot tjej som salde nagot atbart.

falt.

lokalbos hus.

sa har ser det ut ungefar. de 4000 oarna i mekongfloden. Langst ned i Laos nastan vid gransen till kambodja.

Paul

bajs Simon.

Christian.

pa kvallarna spelade vi ibland biljard.

jag och daniel adopterade en massa djur som vi at upp ibland.

daniel tycker om att klappa katter.

HAHAHA. Vi tog efterblivna bilder. Har ar Paul nar han forsoker se ut som en imbecill.

Simon gillade att somna i hangmattor.

Daniel och Josefine.

Vi at agg till frukost.

En dag cyklade vi runt on. Tog ungefar en timme.

vi akte over bron till on som ligger bredvid.

det var fint.

och varmt...

och tyst...

och annu varmare.

Josefine.

ett utav djuren jag adopterade. ett murvelldjur tror jag att det ar. den bodde i alla fall under ett bord och var jatte glad for det.

jag gav den vatten i sma vattenflaskslock.

en kort flicka.

En dag akte vi till ett vattenfall som var stooort.

ser ni daniel i gult?

det var enormt tryck i vattnet och varma som vi var badade vi anda litegrann.

sen tog vi en bat ut for att se sotvattensdelfiner. De har rund nos och ingen "nabb" som en vanlig har.

efter att ha sett 5 delfinryggar fran 70 meters avstand trottnade vi och killarna hoppade i och badade for att kunna saga att de "simmat med delfiner" (haha). batforaren hoppade ocksa ivrigt i med haliga kalsonger, jatteglad att nagon annan an han trottnat pa delfinerna.

daniel lekte delfin.

visst ser det harligt ut? det var det.

förflyttning.

location: balcony guesthouse, Kratie, Kambodja

Idag förflyttar jag mid till huvudstaden Phnom Penh. Ska bli spännande att se vad som finns där.
Nu är klockan 7 och vi ska ta en promenad bort till marknaden för att köpa baguetter för att äta till lunch på bussen. Tänk om man kunde vara så här pigg klockan 7 hemma också.

bowling i Vientiane

En kväll när vi var i Vientiane var vi sugna på att bowla, så vi gjorde det. Första rundan vann Johan stort, när jag tänker efter tror jag att han vann andra rundan också.

vi fick köra på två banor för vi var för många.
jag beundrar mig själv för att jag har så snygg bowlingstil. sen att jag alltid vinner är ju inte heller fy skam, men ganska osant. haha.

Simon.

Martin, som dagen efter lämnade oss tillsammans med Johan för att dra till Indien.

Roboga eller Rebecca som hon egentligen heter.

det är ju ganska kul.

nuläget blir alltid till dåläget.

location: balcony gust house (haha, de stavar faktiskt så!), Kratie, Kambodja

just nu befinner jag mig i Kratie, Kambodja i en liten stad strax innan Phom Penh. Vi bor jätte fint och det känns kul att vara i ett nytt land, även om jag saknar ön Don Det jätte mycket.

Här kommer en resinfo:

Paddling från soluppgång till solnedgång i fyra dagar.

location: en bungalow, ön Don Det i mekongfloden, Laos

Hej!
På denna ö har de knappt el och internet är svindyrt. Vi har i alla fall paddlat i fyra dagar och jag har så mycket att berätta för denna resa är totalt obeskrivlig på blandade känslor. Vi har mest funderat på olika sätt att ta livet av guiderna på. Men vi kom fram.

Idag ska vi (Jag, Daniel, Josefin, Christian, Rebecka, Paul och Simon) bara vila och imorgon ska vi se delfinerna och lite vattenfall. Åker till Kambodja om några dagar och vi får höras mer då.

Jävlar vilket psyke man fått under paddlingsturen. Jag skulle nog kunna bestiga mount everst nu.

Hej då!

4000 oarna

(har inte sve. tangentbord)

idag har vi kommit overens om en snubbe som ska fixa som en tur till mig, Daniel och fem andra. Vi ska paddla konoter fran Paxe till de 4000 oarna i mekongfloden nere vid kambodja. Vi ska bo hos familjer i tva natter och har forhandlat till oss tva guider som kan mekongfloden. han har aven lovat med 1000% att vi ska fa se delfiner. detta kommer bli bra. vet inte om internet blir nar vi kommit till kambodja, har ingen aning. hors i alla fall, nagon gang.

försvenskat.

I både Luang Prabang och här i Vientiane har vi sett scandinavian bakery och Swedish pizza & baking house. Första gången vi såg det i Luang Prabang skakade vi bara på huvudet men här i Vientiane kunde vi inte motstå doften av svensk pizzarestaurang när vi klev in för att se vad Swedish pizza & baking house hade att erbjuda. Så vi åt varsin pizza. Inte helt svensk men bedårande god. De hade massa saker från Ikea (svindyrt), lakrits(!), snus, köttbullar och semlor. och massa annat. jösses!

sen under de senaste dagarna har jag, Johan, Daniel, Rebecka, Simon, Paul och Martin diskuterat hur god svensk mat är. att inte alla länder förstår det.

Paxe och Si Pan Don.

Idag lämnar vi TRÅKIGA Vientiane och åker till Paxe med en nattbuss som avgår 19.30 och kommer till Paxe ca 06.00 imorn bitti.

Efter det ska vi till Si Pan Don längst ned i Laos, vilket är 4000 öar i mekongfloden där det till och med lever sötvattensdelfiner. Sedan blir det in i Kambodja.

Tubing i Vang vieng.

location: M.O.I.C guesthouse, Vientiane, Laos

Tänkte visa lite bilder från Vang Vieng. Det var hur mycket backpackers som helst där och helt anpassat för ungdomar. Vi var där i sex dagar och hade jätte kul.

Folk åker dit för tubingen som går ut på att åka på en gummiring på floden och bli indragen på massa barer, åka lianer och bada. Vi hade bara sol sol sol.
Lite såhär såg det ut:

Det var en tre kilometer lång sträcka i floden där man tubade. Nästan ingen åkte hela vägen, jag och Daniel gjorde det första dagen men det var för långt och oströmt så de andra dagarna sket vi i tuben och simmade. Alla barer ligger precis i början och det blir bara glesare och glesare på barer (och människor) desto längre man kommer. Det är som mest folk klockan 15 ungefär, för då har alla vaknat.

överallt fanns hopptorn och lianliknande saker och alla försökte locka med gratis pommes, shots eller buckets.

Daniel gillade lianerna.

brevid alla fulla människor och den höga musiken så badade små små barn och tvättade sig i floden. De var så fruktansvärt modiga också och hoppade från lianerna och gjorde bakåtvolter från den höga höjden när de kanske bara var 10 år.

Alva, Sillen (Andreas) och långe Johan (över 2 meter och storlek 50 i skor) som vi hängde en del med.

här kommer jag flygande ganska livrädd.

... och daniel.... ganska lycklig.

vi träffade en enormt söt hund som var typ en korsning mellan en labrador och en tax och hade överbett.

Vi hängde mest på bucketbar som låg i staden. En dag adopterade vi kissebebisar.

här sitter vi och väntar på en tuk tuk utanför "vänner"-restaurangen som vi för övrigt åt de flesta måltiderna på. De hade fantastiska mackor, stora varma baguetter med vad man ville på.

Johan promenerar på en bro.

En kväll på bucketbar med några svenskar och norrmän.

Här sitter vi på Aussibar som en dum västerlänning ägde. Vi blev kompis med en som jobbade där som hela tiden fick skäll av chefen för att han gjorde fel. Det är lite så det blir när västerlänningar ska lära asien vad service och barbeque är för något. Jag åt en god pizza där. och supergod kyckling.

Alva, Andreas och Martin på bucketbar.

Daniel och Andreas.

Utanför Q-bar.

Christian och Sebastian på "family guy"- restaurangen. Där åt jag nog världens godaste kyckling med jordnötssår. känner hur detta börjar spåra ut i mat men det beror på att jag är fruktansvärt hungrig nu.

Här har vi Roffe! En svensk 50-årig gubbe som vi hängde en del med. Han och hans fru backpackade i Asien.

Martin, Alva och jag på Q-bar.

Vi skulle försöka ta en sån där jätte seriös "militär"-bild men det gick inte så bra för vi bara skrattade hela tiden:

Martin och jag.

haha, jag gillar verkligen Johans smile på den här bilden.

Det var lite från Vang Vieng. Det blev mest tubing, fest och bad där och en del vännertittande. Det var kul men sex dagar räckte helt klart till.
En dag var jag engelskalärare till en som jobbade på vårt guesthouse (en kvinna i 40-års åldern) som knappt kunde säga "hello". Vi satt på golvet i korridoren jätte länge och rabblade siffror. Hon hade så svårt att utala allt men var så söt och blyg att jag fick undvika att skratta åt henne.

Nu är vi i huvudstaden, Vientiane.

flod- & vattenfallsbad och munkar i Luang Prabang

location: M.O.I.C guesthouse, Vientiane, Laos

Här kommer lite mer bilder från Luang Prabang.
Vi badade i lerfloden för det var så varmt.

Morgonen då vi skulle åka därifrån gick Daniel upp med solen för att fota munkarna (som Luang Prabang är lite känt för) tillsammans med alla andra turister. Vi har sett mukar som cyklar, röker och chattar med tjejer på nätet. Det var inte riktigt vad jag trodde att de sysslade med. Men de tigger i alla fall mat.

Vi åkte till världens turistigaste vattenfall, nästan. Det var i alla fall värt att få bada i det fina vattnet.

Bilden vi hade av Laos är såååå annorlunda. Jag visste inte mycket men trodde att det skulle vara det absolut minst utvecklade landet, billigaste och minst turister men det är tvärtom nästan. Liten besvikelse.
Känner att vi måste ut i byarna nu efter att ha varit på tre riktiga turistställen - Luang Prabang, Vang Vieng och Vientiane.

dyrt med internet

location: Nam son guesthouse, Vang Vieng, Laos

nu har vi hamnat bland alla flashpackers som bara reser for att festa. har ju inte gjort det nagot denna resa sa vi tankte prova det nagra dagar vi ocksa tills vi trottnar. Har i Vang Vieng tubar man, och det ar det som drar till sig backpackers. Man aker alltsa pa en gummiring i floden och blir indragen pa alla barer dar man aker liangungor, hoppar fran hopptorn, lyssnar pa musik, badar och far gratis sprit om man vill.

Det basta av allt ar nog att de har restauranger med bekvama sitt/ligg platser med massa kuddar och dar antingen vanner eller family guy star rullar pa konstant. dar kan man ju fastna ibland.

internet ar dyrt har sa jag tankte sluta nu. ska stanna har i nagra dagar till och sedan blir det nog Vientiane. Ska forsoka hitta wifi dar sa jag kan anvanda min dator och kanske lagga upp lite bilder.