lite om Tibet

fortsätter lite på Tibet eftersom det var så otroligt coolt. några kanske inte tittade på min resdagbok då...
var där i 11 dagar i november detta år.
om någon är intresserad av att åka dit så kan jag rekomendera att åka till Chengdu i Kina och bo på Sim's cozy hostel och därifrån ta en tour till Tibet. Jag rekomenderar dock att vara där under en längre tid än jag var eftersom det tar ett tag att ställa om sig inför höjdskillnaderna. Vi var liksom uppe på 3000m dag 1 och dag 3 på 5000m vilket var alldeles för snabbt... dock är ju jag från sverige, vilket är väldigt platt. det absolut roligaste var nog att vi var en så stor grupp, alla runt samma ålder.

Man ska veta vad man utsätter sig för innan man åker dit för det är påfrestande som tusan att vara där. att gå upp för en trappa i Lhasa gör en sjukt anfådd och man kan känna sig spyfärdig. det är svårt att andas och man kan ständigt må illa. Man ska dock veta att Tibet kan vara det coolaste man någonsin sett och att man måste ta risken att åka dit. Även fast jag önskade mig hem många gånger när jag var där.

Spenderade en del dagar i Lhasa och åkte jeepar till Shigatse och mount everest basecamp.

Här kommer lite av bilderna:


åkte tåg dit. det var påfrestande men jätte häftigt. första dagen orkade vi i alla fall spela lite kort. här e Mike och Victor.



sen gick det utför. tåget som går till Lhasa är ju nämligen det tåget som är uppe på högst höjd i världen. så det fick bli syre i slangar från väggen.



väl framme i Lhasa såg vi Potala Palace på kvällen


...och på dagen



på vägen upp för potala palace är det miljontals trappor. allt för att jävlas med turister! jag fick ta 10 i taget och flåsade som en trött hund. ville spy.



halva vår grupp.
från vänster: daniel, jag, victor, christoff, tre italienare, en från singapore.


Vi lämnade Lhasa med våra jeepar och besökte en helig sjö där de precis hade kuttat kroppar och slängt ned i vattnet.


red på en yak. sjön ser retuscherad ut men det är den såklart inte.




vår jeep blev attackerad av tiggare som böjde sig in och tog saker.



här ser vattnet definitivt retuscherat ut. absolut det blåaste vattnet jag någonsin sett!



munkar utanför ett av alla tempel vi besökte. riktigt faschinerande att se hur religiös en människa kan vara. lite smått iq-befriat skulle jag säga....



det fanns många söta smutsiga barn som man kunde ge en kaka till och klappa på kinden. de viste inte riktigt hur man skulle bete sig utan var bara oförskämt söta.



åkte off road med jeeparna och spydde ut genom fönsterrutorna.



och självaste mount everest. upplevde inte mycket mer än en bild där eftersom jag blev väldigt sjuk av höjden. Fick syre och tabletter och återvände sedan till Shigatse och Lhasa.



när vi var tillbaka i Lhasa fördrev vi tiden med att andas, på en höjd som förut inte gick att andas på, och springa runt på marknader och kolla på människor som gick runt och bad.


jag och daniel gick till ett tempel som var bara för lokalbefolkningen, med vår personliga guide.



tibets klassiker.



hade en avskedsmiddag... här är som jobbade på sim's cozy guesthouse och fäljde med. tjejen till vänster var Sims fru.


Christoff och Victor


Christoff och Victor


och så tog vi flyget tillbaka till chengdu. häftigaste flygplansturen jag har gjort!



Kommentarer
Postat av: Emeli

coolt : )

2010-01-04 @ 18:56:13
URL: http://poll.blogg.se/
Postat av: ida

joupp! :)

2010-01-05 @ 03:29:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0