lite om Vietnam.

location: flygplatsen, Hanoi, Vietnam.


Här kommer en Vietnamlista. Mycket av det som står på Kinalistan är ju sånt som är generellt för Asien så det skriver jag inte igen... Men här är några grejer jag tänkt på:

- De har pyjamasar på sig lite överallt. Det var nog det första jag lade märke till nästan. Hur gulligt som helst.

- Mopederna, det var anledingen att jag skrev nästan på punkten ovan, och mängden mopeder. mopeder mopeder mopeder. Det är ju så dyrt med bil så alla har moped. Med tanke på människoantalet i städerna så blir det ju en del moppar. Har också lagt märke till folks lustiga sätt att frakta saker. Ni som tyckte att jag och Daniel hade mycket packning på vår MC hade fel, eller inte fel egentligen, men det var bara en bråkdel av vad folk lassar på. Jag förstår inte hur de över huvud taget tar sig fram. Om man ser en extremt lassad moped bakifrån, och då menar jag extremt, så har personen minst lika mycket i knät. Det roliga är också att många inte använder spännband, och ni kan ju tänka er hur det ser ut med ett torn kartonger bak på en moped som vinglar på Hanois häktiska gator. Här är det lag på hjälm till skillnad från i Kina så de flesta använder hjälm men bara för att de ska kunna visa polisen att de har hjälm inte för att skydda huvudet å många hjälmar bara ser ut som en tunn plastpotta.

- De är väldigt vänliga (i alla fall om man jämför med Kina och Thailand). Alla som jobbar med turister är ju bara ute efter pengar och vill luras och så, men lokalbor i småstäder som bor i skjul och är hur fattiga som helst tackade till exempel väldigt många gånger nej till en liten peng när de lagat våran motorcykel. Vi fick ofta smuggla ned pengen i personens ficka och skratta lite.

- De ser otroligt unga ut (precis som alla i Asien). Det kom fram en jätte liten tjej till mig en gång i en liten stad när jag satt och åt. Hon satte sig mitt emot och började öva sin engelska med mig. Efter ett tag frågade jag den lilla tjejen hur gamal hon var. Hon var 20 år! Alltså lika gamal som mig och jag var tvungen att fråga vad hon egentligen sa och hon repeterade. 20.

- Man ser Bröllop överallt, helt otroligt många!

- Godiset är otroligt äckligt men ser jätte gott ut.

- De sjunger alltid överallt, högt, fult och ja ni förstår.

- Man ser ofta grillad hund och andra rätt horribla föremål att stoppa i munnen.


japp, det var lite som jag tänkt på som jag kan komma på nu...


Nu ska vi till Luang Prabang i Laos. Hej då Vietnam. Får hoppas att vi hittar hotell där för vi har inte bokat något och det står att man ska göra det nu när det är högsäsong plus någon festival av något slag. Men det löser sig, som Timbuktu säger.

Kan även glatt meddela att vi tillslut, en halvtimme innan vi skulle till flygplatsen, fick vår motorcykel såld efter mååånga tappra försök i tidsbrist. Vi fick den tillslut för 2 miljoner (vi köpte den för 4,5 miljoner och den var ett vrak nu). 2 miljoner är alltså 800 kr.

Kommer nog inte finnas lika mycket internet i Laos vad jag förstått det som så vi får se när jag dyker upp här nästa gång.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0